Selasa, 24 April 2012

RENUNGAN UNTUK DIRI

“ Jika besar yang dituntut dan mulia yang dicari, nescaya banyaklah kepayahan dan kesusahan melaluinya, panjang jalannya dan banyak rintangannya”.                - Imam al-Ghazali
"If we searching for dignity,sincerity and prosperity,we will facing the difficulties a lot, a long road we have to explore and many circumstances to face".

Kata-kata Imam Al-Ghazali di atas amat benar kerana jika kita inginkan sesuatu yang besar dalam kehidupan kita dan ingin meletakkan diri kita di tempat yang mulia, pastilah kita akan menempuh pelbagai kesusahan dan rintangan. Misalnya jika  kita ingin berjaya dalam pelajaran kita mestilah bersusah-susah dahulu dari sekarang. Kejayaan tidak akan datang bergolek  dengan mudah tetapi perlu diusahakan. Bak kata pepatah " ruyung perlu dipecahkan". untuk memecahkan ruyung bukanlah mudah. Tenaga perlu kuat, alatan perlu tajam dan cukup. Teknik memecah ruyung perlu dikuasai. Lantas berusahalah diri, jangan hanya mengharap tuah di kaki kerana perjalanan yang panjang itu bermula dengan langkah yang satu.
Semoga Allah memberkati hidup kita. Jumpa lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan